شکلات و سگها

شکلات از پرطرفدارترین و متنوع ترین خوراکی های دنیا محسوب می شود که انواع نوشیدنی ها، کیکها و شیرینی ها از آن تهیه می گردد. حجم بسیار کم شکلات، انرژی بسیار زیادی را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد. خیلی از صاحبان حیوانات دست آموز علاقه دارند از شکلات و یا فرآورده های آن برای تشویق حیوانشان استفاده کنند که این مورد ممکن است موجب به وجود آمدن مشکل شود.

انواع نمونه های شکلات

هر کدام از نمونه های مختلف شکلات به نحوه خاصی تولید می شود ولی در همه آنها از دانه های درخت کاکائو استفاده می شود.

درختان کاکائو در نقاط خاصی از جهان( مناطق حاره ) رشد می کنند. میوه آنها پس از رسیدن شیرین بوده و بسیار مورد علاقه میمونها و برخی از حیوانات می باشد. دانه ها در غلاف محکمی هستند و به همین دلیل اکثر حیواناتی که به آن دسترسی دارند، خود توان باز نمودن غلاف را ندارند و از بقایای دانه هایی که در غلافهای باز شده توسط میمونها وجود دارد، استفاده می کنند.

برای تهیه کاکائوی قابل مصرف در صنایع، غلافهای حاوی دانه به دقت از درختان چیده شده، دانه ها از درون آنها خارج شده و در محلی پهن می گردد و روی آنها با برگ درختان موز پوشش داده می شود و برای مدت یک هفته به آنها زمان داده می شود تا تخمیر شوند. این کار باعث می شود تا دانه ها کاملا قهوه ای شده و بو و مزه بسیار بهتری پیدا کنند. سپس دانه ها را برای مدت یک هفته در محیطی پخش می کنند تا کاملا خشک شود. سپس دانه های خشک شده را در کیسه های مناسب بسته بندی کرده و به کارخانه های مربوطه ارسال می کنند.

دانه ها در کارخانه به روشهای خاص کاملا خشک شده و سپس در دستگاه پرس تحت فشار قرار داده شده تا روغن آنها گرفته شود. روغن(کره کاکائو) به دست آمده برای تهیه شکلات سفید، کرمهای ضد آفتاب و سایر فرآورده های آرایشی استفاده می شود. عصاره شکلات دیگر محصول این مرحله است که در اصل مایع بدست آمده در مرحله له کردن دانه های کاکائو می باشد. اگر این عصاره خشک شده و آسیاب شود همان پودر قهوه رنگی که به نام کاکائو می شناسیم به دست می آید.

شکلات تلخ در اصل عصاره شکلات است که حداقل %60 کره کاکائو دارد.

شکلات نیمه شیرین ، حدود %35 عصاره کاکائو دارد که به آن شکر، وانیل یا لسیتین اضافه کرده اند.

شکلات شیری ، حدود %10 مایع شکلات دارد که به آن شیر، وانیل یا لسیتین اضافه شده است.

چرا شکلات برای حیوانات بد است؟

بعضی مواقع شکلات به تنهایی خورده می شود،  بعضی مواقع همراه با بستنی یا کیک یا …..

اولین مسئله وجود چربی در اینگونه شیرینی هاست، غذای با چربی بالا در وهله اول می تواند باعث یک بیماری حاد به نام پانکراتیت شود. حالت تهوع، اسهال و درد شدید در ناحیه شکم از مهمترین علائم اولیه هستند. باید دقت داشت که در زمان بروز این بیماری مشکلات ناشی از چربی خورده شده خیلی بیشتر از مشکلاتی است که از خود شکلات حادث می شود. چربی و شکر موجود در شیرینی های شکلاتی می توانند باعث اختلال در عملکرد معده شده و حیوان مشکلات گوارشی از خود نشان دهد. افزایش میزان تئوبرومین به دلیل زیادی مصرف شکلات می تواند باعث مسمومیت شود. هر چه میزان عصاره شکلات مصرف شده برای تولید شیرینی بیشتر باشد، میزان تئوبرومین  موجود در شیرینی تهیه شده بیشتر خواهد بود.

میزان تئوبرومین  موجود در دانه خشک شکلات، شکلاتهای تلخ، شکلاتهای نیمه شیرین، شکلاتهای شیری، کیکهای شکلاتی به ترتیب کاهش می یابد.

تئوبرومین می تواند موجب حالت تهوع، اسهال، افزایش فعالیت، لرزش بدن، تشنج، به هم زدن تناسب و ریتم قلبی و حتی مرگ  شود.

میزان دوز سمی تئوبرومین حدود 18 میلی گرم برای هر کیلوگرم وزن بدن یک قلاده سگ می باشد. بدن سگها توان تحمل تا حدود 36 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن را نیز دارد و بالاتر از این مقدار می تواند دچار مشکلات جدی شود.

هر سی گرم شکلات شیری حدود 88 میلی گرم تئوبرومین دارد. میزان تئوبرومین در سی گرم شکلات نیمه شیرین حدود 150 میلی گرم و در همین مقدار شکلات خشک حدود 390 میلی گرم می باشد.

شکسته شدن شکلات در بدن سگها و دفع بقایای آنها حدود چهار روز طول می کشد. حالت تهوع می تواند اولین علامت ناشی از مسمومیت با شکلات در سگها باشد که بایستی سریعا به دامپزشک ارجاع شود تا اقدامات درمانی برایش انجام پذیرد.